December 18, 2012

Astelpaju parfee Tonka ubadega




Pühade aegu kruvib elu kiired tuurid üles. Ükskõik, kui palju plaane sa pead ja nimekirju koostad, ikka kuhjub kõik viimasele minutile ja hiiglaslik  jõulurull paneb sust täiskäigul üle. Kuigi oma meelest kustutasid kõik tulekahjud juba kerget suitsu haistes eos, kordub sama tants aastast aastasse. Aega napib ja kuskilt juurde pole võimalik näpata.

Vot siis on küll hea, kui mõni toimetus on juba aegsasti tehtud. Näiteks magustoit, mille saab juba paar päeva enne pidusööki sügavkülma ootama sokutada. Külmutatud magustoidud on mu lemmikud. Mulle meeldib neid kokku segaga ja mulle meeldib neid kohmetuid maiustusi hiljem nautida. 

Parfait ehk parfee tähendab prantsuse keeles „täiuslik” ja on sellisena portsjonmagustoidu tõeliselt tabav nimetus. Kasutasin selles muidu lihtsalt kokku segatavas magustoidus udupeeneid Tonka ube.

Tonkal on tugev iseloomulik vürtsikas vaniljene isegi pisut karamelline  aroom. Kui seda imeuba riivida, siis maitseb see juskui tugevalt vürtsikas vanill. Tonka ube võib kasutada sarnaselt vanilliga dessertide maitsestamiseks. 
Nende lõhn meenutab muskust, mandlit ja mett. Šokolaadimagustoidud saavad Tonka ubadega maitsestades erilise maitsesügavuse. Kahjuks ei müüda neid ube aga igas riigis, minu teada ka Eestis mitte. Minu valdusesse jõudsid need aromaatsed magustoidu maitsestajad tänu Kätrinile, kes mulle paar imeuba oma varudest loovutas. Olen neid hoidnud, kui silmaterasid, aga peenematel puhkudel ka pisut desserdi sisse riivinud. Muidugi võib Tonka ka vanilliga asendada, kuid niipea, kui avaneb võimalus neid pruune aromaatseid tegelasi nuusutada olete oma hinge müünud.





250 g mascarponet


200 ml vahukoort
 300 g astelpajumarju (külmutatud)
 3 munavalget
100 g suhkrut
 pisut riivitud Tonka uba
 1 tl mündiekstrakti
50 g tumedat šokolaadi
50 g hakitud mandleid


Sulata astelpajumarjad. Püreesta sauseguriga marjad koos suhkuga. Suru segu läbi sõela ja sega mascarponega. Vahusta vahukoor ja sega mascarpone juurde. Maitsesta segu mündiekstrakti ja  riivitud Tonka ubadega. Haki  šokolaad ja sega mandlipuruga, lisa  juurde. Vahusta munavalge tugevaks vahuks. Sega kergelt segusse. Pane segu vormidesse ja külmuta. Enne serveerimist tõsta veerandtunniks toatemperatuurile või vala peale soojendatud jõhvikakaste ja serveeri kohe.















5 comments:

  1. aeh, need Tonka oad, millest ma unistan :)

    ReplyDelete
  2. Piret, kui huvilisi oleks, võiksime Tonka oad kohe Umamisse müüki lisada. Mis Sa arvad?

    ReplyDelete
  3. Juc, mina arvan, et see oleks SUPER!

    ReplyDelete
  4. Ja ongi tonka oad kohal :) - http://www.umami.ee/epood/Tonka-uba/

    ReplyDelete