March 25, 2014

Jogurtijuust e. labneh ja apelsinimarmelaad



Ma jumaldan Kreeka jogurtit. Võib öelda, et mul on kergekujuline sõltuvus sellest mõnusast kreemisest, paksust ja sametisest, hapendatud piimatootest ning ma olen valmis seda sööma igal hommikul. Midagi poleks mul selle vastu, et seda ka lõunal ja õhtul pugida. Paraku pole sellised liialdused just kõige kehasõbralikumad tegevused, seega tuletan endale pidevalt meelde, et mõistlik  toituja manustab peale jogurti veel ka teisi toiduaineid. 
Sellegi poolest tundub mulle alati poes sisseoste tehes, et mu jogurtivarud on otsakorral. Ma varun jogurit  ülima kohusetundega pea iga kord, kui see mu silma alla jääb rändab tops või paar otseteed ka ostukorvi. Enamasti selgub koju jõudes, et olen muidugi liigsuured varud juba eelnevalt soetanud. Mõistagi pole see ühe jogurtisõltlase jaoks  suurem häda, sest lisaks muudele väärt kasutusvõimalustele saab Kreeka jogurtist ka edukalt juustu teha. Õigupoolest on tegu pigem pehme määrdejuustuga, mis on levinud Liibanonis ja Lähis-Idas, kus seda labneh’ks nimetakse. Juustu valmistamine seisneb paksu jogurti nõrutamises.  Mida kauemaks marli sisse mähitud jogurtipalli kausi kohale kõlkuma jätad, seda tugevama ja tihedama juustu saad.



Jogurtijuust ehk labneh 

370 g (1 tops) Kreeka jogurtit 
näpuotsaga soola 

Alusta labneh'i valmistamist päev varem. Vooderda sõel kahekordse marliga. Sega jogurt soolaga ja vala sõelale. Võta marli otstest kinni ning seo marli nurkapidi kokku. Seo marli koos jogurtipalliga lusika külge ja aseta lusikas ristipidi sügava kausi kohale rippuma nii, et kausi põhja jääks ruumi eralduva vedeliku jaoks. Tõsta jogurt külmkappi nõrguma. Lase nõrguda vähemalt ööpäev. Mida kauem nõrutad, seda tugevama ja tihedama juustu saad. 
Valmis juustu võib maitsestada ürtide, küüslaugu, sidrunikoore, tšilli ja muu meelepärasega. Tihe juust laseb ennast ka pallikesteks veeretada ja siis saab maitsestatud juustupallid purki hoiule panna, ning õliiviõliga üle kallata. Näiteks nii, nagu Tuuli tegi.




Jogurtijuustu või ka lihtsalt Kreeka või Türgi jogurti kaaslaseks sobivad ka mõnusad marmelaadid või moosid. Näiteks veriapelsinidest saab sellise leekiva maiuse.



Apelsinimarmelaad 

5-6 apelsini 
1 sidrun 

Vala tsitrusviljad üle keeva veega ja pese harjaga nühkides hoolega puhtaks. Veel parem, kui saad kasutada mahevilju. Riivi kahe apelsini ja siruni koor peenelt, ilma valge osata. Jäta üks-kaks apelsini terveks, teised poolita ja pigista mahl potti, lisa ka sidrunimahl ja tsitruseliste koored. Mahla peaks olema u 200 ml. Lase mahlal keema tõusta ja lisa suhkur. Keeda tasasel tulel 10 minutit, kuni segu pakseneb. Samal ajal eemalda noaga lõigates apelsinide koor ja lõika viljad ratasteks või fileeri. Lisa apelsinilõigud marmelaadi sisse ja keeda veel minut. Eemalda pott tulelt. Lase jahtuda ja vala purki. 

Serveeri koos jogurtijuustu, röstsaia või croissant'iga.



No comments:

Post a Comment